joomla
 

На сьогоднішній день, нерідко можна почути запитання: «Коли ж відбудеться Друге Пришестя Христове і кінець цього світу?». Історія знає немало випадків, коли люди у власних здогадках намагались назначити строки для цього. Особливо в наш час, коли набули розголоси навколо дослідження місячних календарів язичеських племен Майя, котрі жили в період 2000 р. до н.е., - 250 р., н.е.,і, котрі, на думку сучасних дослідників кінця світу, закінчуючись 2012 роком, якраз і пророкують про Судний день. До цього ж, активізувались на цьому грунті деякі представники протестантської течії «Адвентистів сьомого дня», і зокрема американський проповідник і колишній інженер, 89-річний Гарольд Кемпін, котрий своєрідну міжнародну рекламну кампанію апокаліптичних прогнозів, про що свідчили бігбордні прогнози Судного Дня в точності до часу визначеного дня в різних містах України. У Висновку про кінець світу він дійшов з допомогою математичних розрахунків. За його словами, протягом 70 років вивчення Біблії він розробив систему, яка використовує математику для інтерпретації зашифрованих у ній пророцтв. Раніше Кемпінг вважав, що світу прийде кінець ще 6 вересня 1994 р., але потім виявив, що зробив математичну помилку у своїх розрахунках.

Що ж насправді пропонує нам сприймати на віру Православ’я у вченні про кінець світу, яким він буде і чи відомий може бути цей час? Найперше, слід зазначити, що Господь Ісус Христос ясно і чітко сказав: « Про день той і час ніхто не знає, ні ангели небесні, лише Отець Мій один» (Мф. 24.36). В такому ж дусі Спаситель навчав спаситель своїх учеників перед своїм Вознесінням, коли з цього приводу сказав наступне: « Не ваша справа знати часи і строки, котрі Отець поклав у Своїй владі» (Дії. 1.7.). Тому ця таємничість і спонукає послідовників Христових бути постійно готовими до зустрічі із своїм Господом: « Отже, бадьоріться, - закликає нас спаситель, - тому що не знаєте, в котру годину Господь ваш прийде» ( Мф.24. 42). Власне, про несподіваність для світу Другого Пришестя Сина Божого на землю, неодноразово Христос говорив Сам а також Його апостоли, спонукаючи християн берегти свої душі і серця в чистоті і любові, бо як говорить св.апостол Яків: « Пришестя Господнє наближається і Суддя ось стоїть при дверях» (Як. 5. 8-9).
Православна Церква вчить, що хоча час Другого Пришестя Христового і приховане від нас, то ознаки його наближення відкриті нам в Євангелії і апостольських посланнях. Так, Господь Ісус Христос говорить, що перед Його Пришестям: « … проповідано буде Євангеліє Царства по всій Вселенній, на свідчення усім народам» ( Мф.24. 14). Спаситель також вказує, що: « Багато лжепророків повстануть і зведуть багатьох. По причині примноження беззаконня, в багатьох охолоне любов» ( Мф. 24. 11-12). На надлишок лжеучителів, а також на зменшення віри і глибоке падіння моралі в останні час вказує також і св. Апостол Павло ( 1Тим. 4. 1-3; 2 Тим. 3. 1-5). Сам Господь говорить, ніби запитуючи: « Чи знайде Син Людський віру на землі?» (Лк. 18. 8).
Священні письменники Нового Завіту сповіщають нам також про появу перед Другим Пришестям Христовим « людини гріха, кортрий противиться і превозноситься над усім, називаємим Богом, чи святинею, так що в храмі Божому сяде він, як Бог, видаючи себе за Бога» ( 2 Фес. 2. 3-4; Одк. 13. 7-8, 15). Ця поява Антихриста буде пов’язана з відступленням від істинної віри (2 Фес.2.3). Апостол Павло називає його «сином погибелі», оскільки саме його «Господь уб’є духом уст Своїх і вигубить явищем пришестя Свого» (2 Фес.2.8).
В Символі Віри ми читаючи: «І знову прийде судити живих і мертвих …», - цим самим сповідуємо віру в Друге і славне Пришестя Господа нашого Ісуса Христа а також ціль цього Пришестя – Страшний і всезагальний Суд. Ця віра Святої, Соборної і Апостольської Церкви базується на неодноразових обітницях Самого Господа і свідченнях про це Його апостолів. Господь називає Своє Друге пришестя «Днем Сина Людського», коли, як проповідував св.апостол Павло в афінському ареопазі, - «Він буде праведно судити Вселенну» (Дії. 17.31). При цьому, Сам Господь пов’язує зі Своїм Другим Пришестям «останній день» (Ін. 6.39-40), або «кінець віку» (Мф.13.39), тобто, кінець нині існуючого світу. Логічно зрозумілим є те, що все, що почалося в часі, з часом і закінчиться. У зв’язку з цим, плалмоспівець говорить про незмінність Творця і змінність творіння: « На початку Ти Господи заснував землю, і небеса – діло рук Твоїх; вони загинуть, Ти ж існуватимеш; вони, наче риза, постаріють; як одежу, переміниш їх, і вони зміняться» (Пс.101. 26-28). Тому кончина світу полягає не в повному його знищенні, але в зміні і повному оновленні, коли: «розпалені небеса зруйнуються і розпалені стихії розтопляться» ( 2 Пет. 3 .12). З цього приводу св. Іриней Ліонський (+ 202 р.), писав: «Не сутність і не речовина творіння зникають, бо сильний Той, Хто влаштував їх, але перемінюється вигляд світу цього, тобто, те, в чому відбувся розлад. Коли ж прийде ця зміна, то людина оновиться і повстане для нетління, тоді явиться нове небо і нова земля» ( «Проти єресей» 5 гл.).
Накінець, несподівано прийде «Син Людський у славі Отця Свого з Ангелами Своїми, і тоді воздасть кожному за його ділами» (Мф.16.27). Своє Друге Пришестя Господь Ісус Христос порівнює з блискавкою, котра « виходить із сходу і сягає заходу» (Мф.24. 27). Якщо перше пришестя в світ воплотившогося Сина Божого було в стані приниження (існує окреме вчення в православній догматиці з цього приводу під назвою «Кенозис»), коли Він, «прийнявши образ раба, зробившись подібним до людей, принизив Себе Самого, упокорив Себе, був слухняним аж до смерті, і смерті хресної» (Фил.2. 7-8), то тепер Він прийде « у славі Своїй і усі святі ангели з ним» (Мф.25.31). Таким чином, це буде пришестя Господа слави – справедливого Судді Вселенної.

Підготував: прот.Сергій Лучанін,
кандидат богословських наук,
член національної спілкжурналістів України,
викладач Рівненської Духовної Семінарії,
настоятель Св.Воскресенської парафії
в Новому Дворі.