joomla

В Ніко-Цареградському Символі Віри (молитві «Вірую»), Свята, Соборна і Апостольська Церква, з перших віків християнства нагадувала про неминучість воскресіння з мертвих усіх без вийнятку людей, котрі жили і різні часи і померли смертю до часу Другого Пришестя Христового на землю, при кінці цього світу.
«Чекаю воскресіння мертвих …», - ось як свідчить Символ Віри про очікування Церкви цього неминучого виконання справедливих волі і суду божих. Воскреснуть всі, хто жив у тілі на землі, адже перед кожним відкриються його діла добрі, як запорука осягнення Царства Божого, а також діла лукаві, скверні та гріховні, котрі, якщо будуть пережиті людиною без належного покаяння та не омиті Кров’ю Спасителя в Таїнстві Євхаристії, котра, до-речі перевтілюється виключно, в Єдиній Церкві Спасителя, (див. Рим. 12.5; 1 Кор. 10.7; 12.12; Гал. 3.28.), - які визначать справедливу відплату, розмір якої полягатиме у вічних муках у геєні вогненній.
Взагалі, віра у воскресіння Богом усіх померлих в останній день існувала вже в Старому Завіті. Про це свідчить книга Іова, в котрій багатостраждальний Іов сповідує свою віру у воскресіння так: «Я знаю, Викупитель мій живий, і Він, в останній день підніме з праху шкіру мою, котра розпадається» (Іов.19.25).
Благочестиві брати Маккавеї, приймаючи мученицьку смерть від завойовника Єрусалима царя Антіоха IV Єпіфана ( бл.167-164 рр., до Р.Х.), відповідали так мучителю: « Ти позбавляєш нас цього життя, але Цар миру воскресить нас, померлих за його закони, для життя вічного» (2 Мак.7.10).
В Новому Завіті віра у воскресіння мертвих пов’язана з Другим і славним Пришестям Господа Ісуса Христа. Це воскресіння буде загальним, щоби усі живі і померлі могли стати на останній суд Божий. Спаситель говорить, що під час Його Другого Пришестя: «Усі, що перебувають в гробах, почують голос Сина Божого; і вийдуть ті, хто творив добро у воскресіння життя, а ті, хто чинив зло – у воскресіння суду» (Ін.5. 28-29).
Однак, свідками Другого пришестя Господа Ісуса Христа будуть не лише усі воскреслі з мертвих, але і всі ті, хто буде жити на землі і тіла котрих перетерплять переміну. В зв’язку з цим святий апостол Павло говорить так: « Не всі ми помремо, але усі ми змінимось, раптом, вмить ока, при останній трубі; яка засурмить, і мертві воскреснуть нетлінними, а ми змінимось. Бо тлінному належить зодягнутись в нетління, і смертному цьому належить зодягнутись в безсмертя» (1 Кор.15. 51-53).
Смерть, таким чином, явилась наслідком гріхопадіння Адама: «Як через одного чоловіка гріх увійшов у світ, а з гріхом смерть, так і смерть поширилась на всіх людей …» (Рим.5. 12). І далі апостол говорить з цьому аспекті: « Бо смерть через людину, і через Людину воскресіння мертвих. Бо так, як в Адамі усі помирають, так само у Христі всі оживуть» (1 Кор. 15. 21-22).
Постає логічне запитання, а в якому ж тілі воскреснуть померлі і стануть перед Господом Ісусом живі в День Його Другого пришестя? На запитання про стан тіла людського чітко відповідає св. ап. Павло, говорячи, що воно: « буде відповідне славному Тілу Його, силою, якою Він діє і підкоряє Собі все» (Фил. 3. 21). Він також називає його «тілом духовним» (1 Кор.15. 44). Таким чином, воскресіння мертвих буде тілесним, але не в теперішньому його фізичному стані, котрий апостол характеризує як душевний, а в тілі духовному – небесному чи безсмертному, котре вже не буде мати потребу в їжі і питті (1Кор. 6.13), і не буде під впливом інших тілесних потреб, подібно ангелам ( Мф. 22.30; Лк. 20. 35-36).
Святитель Кирило Єрусалимський характеризує стан цього нового, воскреслого, духовного тіла. За його словами, воно буде « дивним, таким, властивостей якого, належним чином, ми не зможемо описати і пояснити» ( « Огласительне повчання» 18 гл, 18 ст). (далі буде)...


Підготував: прот.Сергій Лучанін,
кандидат богословських наук